بهترین جاذبه های گردشگری طبیعی ایران که نباید از دست داد!

امروزه بسیاری از افراد برای فرار از شلوغی شهری سعی میکنند با گشت و گذار در محیط های طبیعی به آرامش برسند .ما در این مقاله به معرفی 5 مورد از بهترین جاذبه های گردشگری طبیعی ایران میپردازیم.

1.جنگل ماسال

ییلاقات ماسال گیلان همانند تکه‌ای از بهشت است که در خطه شمال کشورمان خودنمایی می‌کند. جاهای دیدنی ماسال هرآنچه که برای یک طبیعت گردی واقعی به آن نیاز دارید از آبشار گرفته تا غار و پارک جنگلی را شامل می‌شود.

طبیعت بکر و مسحور کننده از ویژگی‌های بارز روکنار یا ماسال محسوب می‌شود، همین امر باعث شده تا این منطقه ییلاقی به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شمال تبدیل شود.

2.ساحل سرخ هرمز

جزیره هرمز دنیای شگفتی‌ها و جاذبه‌های رنگارنگ است. . این جزیره مهم و استراتژیک با ۴۲ کیلومتر مربع وسعت، در دل خلیج فارس و میانه تنگه هرمز قرار دارد.

ویژگی‌های طبیعی و خاص جزیره هرمز آن را به نگین زیبای خاورمیانه تبدیل کرده است. این جزیره تاریخ زمین‌شناسی طولانی و پرفراز و نشیبی را به خود دیده است تا امروزه بتواند در اوج زیبایی، دلربایی کند. جزیره هرمز بهشت زمین‌شناسان است و شگفتی‌های بسیاری را در دل خود دارد.

جزیره هرمز در واقع یک گنبد نمکی فعال است. حضور پررنگ نمک در خاک هرمز سبب شده است از نظر پوشش گیاهی ضعیف باشد؛ اما زیبایی‌های آن در ابعاد دیگر بسیار است. حضور حیوانات بومی منطقه هرمز همچون جبیر (آهو) لاکپشت و پرندگان مختلف، علاقه‌مندان حیات‌وحش را به جزیره هرمز می‌کشاند.

3.گردنه حیران آستارا

یکی از جاهای دیدنی گیلان که به دلیل مسیر پُر از پیچ‌وخمش شهرت دارد، گردنه حیران است. این گردنه در شهر آستارا قرار دارد و هر سال گردشگران بسیاری برای بازدید از آن از سراسر ایران راهی سفر می‌شوند.

این گردنه در مسیر میان جاده ارتباطی آستارا و اردبیل قرار گرفته، از یک طرف به جنگل و از طرف دیگر هم به دره‌ای نسبتا عمیق می‌رسد. با این شرایط، گردنه حیران که یکی از جاهای دیدنی آستارا است، دارای موقعیت جغرافیایی خاصی است. از دره کنار این گردنه، رود ارس عبور می‌کند که یک جورهایی مرز بین ایران و آذربایجان است.

وقتی وارد گردنه حیران می‌شوید با تونل‌هایی از ابر و مه روبرو خواهید شد. این ابر و مه فقط به خاطر رطوبت دریای خزر بوجود آمده و همین موضوع هم باعث جذابیت گردنه حیران شده است.

4.کلوت شهداد کرمان

از دور که به کلوت شهداد کرمان نزدیک می‌شوید، احتمالا یک بندر می‌بینید! سرابی بزرگ که تصور می‌کنید کشتی می‌تواند در آن شناور باشد و ساختمان‌هایی که احتمالا محل زندگی مردم بندر هستند. اما دریای پیش رو تنها یک سراب است و در بناها هم هیچکس زندگی نمی‌کند. اگر داستان را به تخیل من بسپارید، می‌گویم طبیعت این سازه‌ها را برای زندگی موجودات ناشناخته کویر ساخته است.

در سرزمین کلوت‌ها باد نرمی در گوش زمزمه می‌کند و آدمی را به تماشای وقار کویر لوت می‌خواند. اگر هنگام طلوع یا غروب آفتاب در میان کلوت‌ها باشید، محال است چیزی جز  تحسین این شگفتی به ذهن‌تان خطور کند. آفتاب که رو به غروب می‌گذارد، آرام آرام ستاره‌ها پیدا می‌شوند تا پهنه‌ی سیاه آسمان را به زیبا‌ترین تصویر در دنیا بدل کنند.

شهر ارواح در کویر کلوت شهداد کلوت شهداد ، کویر گرم اما زیبا در کرمان

5.مرداب سراوان رشت

مرداب سراوان در پارک جنگلی سراوان قرار گرفته است. این پارک بخشی از جنگل های ۵ هزار هکتاری سراوان است. این جنگل ها از قدیمی ترین جنگل های ایران محسوب می شوند. هوای آن در بهار و تابستان بسیار مطبوع است و رطوبت کمی دارد. در ساعت های اولیه صبح مه آلود و بسیار زیباست. درختانی مانند توسکا، بیدمشک، بلوط و .. به صورت خودرو در این جنگل روییده است. گونه های دیگری مانند کاج و سرو نقره ای نیز کاشته شده اند.

برای اینکه به مرداب سراوان سفر کنید، بهتر است که این کار را در فصول بهار، پاییز و تابستان انجام دهید. به طور معمول در این فصول می‌توانید کلیه زیبایی‌های این طبیعت فوق‌العاده را تماشا کنید. برای مثال در اوایل فصل پاییز برخی از قسمت‌های این مرداب به رنگ سبز و برخی دیگر به رنگ زرد می‌باشد. در این زمان می توانید طیف هایی بینظیر از رنگ های پاییزی را ببینید. در فصل بهار هم آب و هوای این منطقه بسیار خوب است. در تابستان هم که علاوه بر آب و هوای خوب، می‌توانید همه جذابیت‌های این مرداب را به تماشا بنشینید.

  

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *