تاثیر گرانی دلار بر بازار گردشگری( سفر های داخلی و خارجی)

یکی از موضوعاتی که در ماه‌های اخیر به دغدغه بسیاری از مردم جامعه‌مان تبدیل شده، افزایش قیمت دلار است. اگرچه نوسانات قیمت دلار، طی سال‌های اخیر موضوع جدیدی نیست، اما ظرف چند ماه گذشته شاهد تأثیرگذاری بیشتر رشد دلار بر زندگی عامه مردم بوده‌ایم. در این میان، سفر یکی از اصلی‌ترین زمینه‌هایی است که با افزایش ارزش دلار، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اینکه این تأثیر به چه میزان است و چه راه‌حل‌هایی می‌توان برایش پیدا کرد شاید تا حدی بتواند به حل برخی از مسائل این حوزه پاسخ دهد. در این مقاله به میزان تاثیر نوسانات دلار به سفر های داخلی و خارجی میپردازیم .

تاثیر افزایش نرخ دلار سفر های داخلی

از زمانی که قیمت دلار روند افزایشی به خود گرفته، قیمت بلیط‌های پروازهای داخلی تغییر چندانی نکرده است. در واقع به غیر از افزایش قیمت بلیط که به طور عادی هر سال اعمال می‌شود، بلیط پروازهای داخلی افزایشی نداشته است.
از سوی دیگر هتل‌ها نیز چون هزینه‌های‌شان ربطی به افزایش ارزش دلار ندارد، تغییری در قیمت‌های‌شان به وجود نیاورده‌اند. بنابراین هزینه اقامت در سفرهای داخلی افزایش محسوسی را نشان نمی‌دهد. در نتیجه با خیال راحت می‌توانید به سفر داخلی بروید و اوقات خوشایندی را سپری کنید. تنها افزایش قیمتی که ممکن است در سفر داخلی با آن مواجه شوید، قیمت کالاهای خارجی است که در مراکز خرید شهرها و مناطق آزاد فروخته می‌شوند.

نوسانات دلار و تاثیر بر سفرهای خارجی

برعکس سفر داخلی، هزینه سفرهای خارجی رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه قیمت بلیط پروازهای خارجی با دلار محاسبه می‌شود، طبیعتاً قیمت این دست از بلیط‌ها متناسب با رشد قیمت دلار، افزایش می‌یابد.

دیگر رکن هزینه سفرهای خارجی، هزینه اقامت است و از آنجایی که هزینه اقامت نیز بر اساس دلار یا سایر ارزهای خارجی تعیین می‌شود، هزینه اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های خارجی هم افزایش خواهد داشت، حتی اگر آنها قیمت‌های خود را ثابت نگه دارند.

ضمن اینکه سایر هزینه‌های سفرهای خارجی نظیر خورد و خوراک، جابه‌جایی درون و برون شهری، سوغات و… نیز افزایش خواهد داشت. با این حساب به نظر می‌رسد اگر بخواهید سفر خارجی‌تان را مانند قبل انجام دهید، هزینه‌تان نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *