آرامگاه مولانا (موزه مولانا)

درباره

مقبره عارف، صوفی و شاعر مشهور، مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی، و موزه ای که یادگارها و آثار او را به نمایش میگذارد، از جمله جاذبه های مشهور دنیا محسوب میشود. آثار درون موزه شامل دست نوشته های قدیمی، قرآن های خطی، آلات موسیقی دوران رومی و آثار هنری دوران سلجوقی میباشد. آرامگاه مولانا به نماد قونیه تبدیل شده و سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب میکند.

تاریخچه

مکانی که امروزه به عنوان موزه مولانا نامیده می شود، درواقع محل زندگی و تدریس مولانا بوده. این باغ از متعلقات کاخ سلجوقیان بوده و از طرف سلطان علاء الدین کیقباد به پدر مولانا سلطان العلماء بهاء الدین ولد اهدا گردیده است.
سلطان العلماء در سال 1231 وفات نموده و در جای کنونی در موزه مولانا مدفون شده است. او اولین کسی است که در این باغ به خاک سپرده شده است.

پس از وفات سلطان العلماء دوستداران و شاگردان او به پسرش جلال الدین مراجعه نموده و گفتند که دوست دارند بر سر مزار او گنبدی برآورند. مولانا نیز با گفتن این جمله که: مگر گنبد و بارگاهی بهتر از آسمان وجود دارد؟ این درخواست آنان را رد کرده بود. اما پس از مرگ مولانا در سال 1273پسرش بهاء ولد تقاضای کسانی را که خواستند بر مزار او گنبد بسازند را قبول کرد.

قبه الخضراء یا گنبدی که سبز می خوانندش بر ستونهایی پهن با صرف 130000 دینار سلجوقی به دست معمار بدرالدین تبریزی ساخته شد. از این تاریخ به بعد فعالیتهای عمرانی بنا آغاز و به مدت 19 سال تدوام داشته است. مزار مولانا در سال 1926 با نام ” موزه آثار عتیقه قونیه” بازگشایی و مشغول ارائه خدمات گردید در سال 1954 تنظیمات جدیدی در سیستم نمایشگاهی موزه بوجود آمد و این بار موزه با نام ” موزه مولانا ” بازگشایی گردید.

معماری موزه

مساحت باغ موزه مولانا 65000 متر مربع بوده که با اضافه کردن زمینهای اطراف به این موزه 18000 متر مربع دیگر به این مکان اضافه شده است.

برای وارد شدن به موزه مولانا باید از باب درویشان وارد شد. در قسمتهای شمالی و غربی حیاط حجره درویشان قرار دارد. در قسمت جنوبی، آشپزخانه و بعد از مزار حُرم پاشا، آخرین دری که به مزارهای سه گانه باز می شود، باب خاموشان است.

در قسمت شرقی حیاط، کنار مزار سنان پاشا، فاطمه خاتون و حسن پاشا مسجد و سماع خانه قرار دارد و در کنار آن مزار مولانا و اعضای خانواده اش قسمت اصلی بنا را تشکیل می دهد. در سال 1512 به دستور سلطان سلیم، سه بنای شادروان(یا سراپرده) سرپوشیده، حوض شب عُرُس و در گوشه شمالی چشمه سلسبیل احداث گردید.

سماع

سماع در لغت به معنای شنوایی و آواییست که شنیدن آن خوشایند است و در اصطلاح صوفی به معنی اشراق و جدا شدن از خویشتن میباشد. مراسم مذهبی درویش های مرید مولوی یکی از زیباترین مراسمیست که در قونیه انجام میشود. چرخش افراد همراه با ریتم خاص و شاعرانه موسیقی احساس پرواز و عرفان را در روح این دراویش زنده میکند. در نقاط مختلفی از قونیه و همچنین در نزدیکی مرکز فرهنگی مولانا میتوانید از دیدن این مراسم زیبای معنوی لذت ببرید.

نقشه گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *