تاج محل هندوستان

اطلاعات کلی

تاج محل، مهم‌ترین جاذبه گردشگری، کشور هندوستان میباشد ، مکانی شگفت‌انگیز که با اسرار فراوان و رازها خود حس کنجکاوی تماشاگران را تحریک و با عظمت معماری خویش، ‌آنان را به تحسین و شگفتی وا می‌دارد.آن را تبدیل به یکی از عجایب هفتگانه جهان نموده است ، داستان عشقی پس پرده تاج محل آن را بیش از آنچه باید،‌ در مرکز توجه جهانیان قرار داده است.

دلدادگی «شاه جهان» امپراتور گورکانی هند به همسر ایرانی و محبوبش «ارجمند بانو بیگم» و قصه تلخ فراق آنان ، تاج محل را به سمبلی از عشق در جهان تبدیل کرده است.

داستان ساخت

داستان ساخت این عمارت مجلل و باشکوه براساس دلدادگی «شهاب‌الدین محمد شاه جهان گورکانی» ملقب به «شاه جهان اعظم» شکل گرفت،او در ۱۵ سالگی و پیش از نشستن بر تخت سلطنت، در دومین ازدواج خود با اشراف‌زاده‌ای ایرانی به نام «ارجمند بانو» وصلت کرد،داستان عشق این دو دلداده تا جایی بود که شاه جهان حتی جدایی اندک و کوتاه مدت ممتاز محل را نیز تحمل نکرده و در همه سفرها (حتی برای جنگ) او را با خود همراه می‌کرد.

در یکی از این لشکرکشی‌ها که پادشاه کورگانی برای سرکوبی حاکم افغانی دکن عازم سفر شده و ارجمند بانو را نیز همراه خود می‌برد،‌ به شاه جهان خبر می‌دهند که ممتاز محل درد و کسالت بسیار دارد و امیدی به بقایش نیست.زمانی که شاه به بالین همسر باردار خود می‌آید،‌ ارجمند بیگم دو خواسته به‌عنوان وصیت مطرح می‌کند؛ اول اینکه پادشاه پس از وی همسری اختیار نکند و دیگر اینکه مقبره‌ای برای یادبود نام و خاطره‌اش بنا سازد این محل امروزه با نام تاج محل یکی از بزرگ ترین جاذبه های گردشگری هندوستان به شمار میرود.

بخش‌های مختلف تاج محل

1.ورودی مجموعه

دروازه ورودی مجموعه به «دروازه روضه» موسوم بوده و با نقش و نگارهای شگفت‌انگیزی مزین شده است. این درب حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد که نصف ارتفاع ساختمان اصلی محسوب شده و در حاشیه چشم‌نواز آن، آیاتی از قرآن کریم را بر سنگ سیاه حکاکی کرده‌اند.

2.مقبره

مقبره به‌عنوان اصلی‌ترین بخش مجموعه در انتهای باغ واقع شده و تاج محل را به تاج مرمری هند مبدل ساخته است. زیباترین بخش این قسمت نیز گنبدی با ارتفاع تقریبی ۳۵ متر است که برسازه‌ای هفت متری قرار دارد و به‌دلیل طراحی خاصش، گنبد پیازی نیز نامیده می‌شود.

3.موزه

ساختمانی به‌عنوان «موزه تاج» در بخش غربی باغ‌های تاج محل واقع شده که همه روزه برای تماشا در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد. در این بخش مجموعه‌ای از ظروف، سکه‌ها و طلاها در کنار نقاشی‌های معماری تاج محل نگهداری می‌شود. همچنین مجموعه‌ای از نقاشی‌های ارزشمند مینیاتور مغولی چون پرتره‌های عاجی شاه جهان و ممتاز محل را می‌توان در این قسمت قرار دارند.

4.مسجد

مسجد یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاج محل به شمار می‌آید که در سمت چپ بنا قرار گرفته و به رنگ قرمز طراحی شده است. قسمت‌های داخلی و خارجی مسجد را با آیات الهی خوشنویسی کرده‌اند ، این مسجد برای حضور ۵۷۰ نمازگزار گنجایش دارد و نزد مسلمانان آگرا از اهمیت بالایی برخوردار است.

5.مهمان‌خانه

مهمان‌خانه یا نقاره‌خانه، در سمت راست مجموعه تاج محل قرار گرفته و شباهت بسیاری به مسجد دارد،زمانی به‌عنوان مهمان‌سرا از این محل استفاده می‌کردند.

نقشه گوگل

درجه هتل:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *