سدهای تاریخی قشم

جزیره قشم هر ساله به دلیل وجود جاذبه های گردشگری فراوان میزبان بسیاری از گردشگران داخلی خارجی بوده از مهم ترین این جاذبه ها وجود سدهای تاریخی گوناگون در این جزیره است که قدمت بسیاری از آنها به دوره های ساسانی و هخامنشی برمیگردد برخی از این سد ها عبارتند از:

سد پی پشت

در37 کیلومتری جزیره زیبای قشم و در روستایی به نام پی پشت سدی به همین نام (پی پشت) وجود دارد که سد بسیار شگفت‌انگیزی است و قدمت آن به قرن 15 الی 18 قرن پیش باز می‌گردد. سد پی پشت از مهمترین جاذبه‌های توریستی جزیره قشم به شمار می‌رود که با ظاهرش خردمندی و دانایی گذشتگان را به رخ می‌کشد.

این سد تاریخی در دل تنگه کوهی با استفاده از مصالحی چون ساروج و لاشه سنگ ساخته شده است. آب سد پی پشت در قشم به علت داشتن آب شیرین برای مصرف انسان، حیوانات و گیاهان ارزش زیادی دارد به طوری که مناظر سرسبز و دشت‌های وسیع اطراف سد از قدیم تا به امروز نیز از آب این سد استفاده می‌کنند.

این سد تاریخی در  28 کیلومتری فرودگاه بین المللی قشم در شمال جزیره قرار دارد.

سد بالاتل

سد بالاتل واقع در دره کولغان در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. در سربالایی دره کولغان آثاری از سدی برجای مانده‌ است که به نام سد بالاتل مشهور است. این سد ۱۰۰۰ متر طول و ۵۰۰ متر عرض داشته‌ است و آب باران دره‌های مجاور را ذخیره می‌کرده‌ است. این سد که از آثار دوره ساسانیان است چشم‌اندازی زیبا دارد. ساختمان سد با قطعه سنگ‌های بزرگ و ملات گچ و ساروج ساخته شده‌ است .

سد گوران 

سد گوران از مکان های دیدنی قشم است که در ۷۸ کیلومتری شهر قشم و در نزدیکی روستای گوران، جاده طبل- باسعیدو قرار دارد. قدمت سد به دوره پهلوی بازمی‌گردد؛ اما طبق یافته‌های باستان‌شناسان نخستین پی‌ریزی آن مربوط به دوره هخامنشیان و تاج سد مربوط به دوره‌ی ساسانیان می‌شوند. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره‌‌ی ثبت ۳۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

نقشه گوگل

درجه هتل:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *