خانه اعیانی کیش

خانه اعینی یکی دیگر از جاذبه‌های کیش است که کمتر به آن پرداخته می‌شود و اسم زیادی از آن برده نمی شود. این خانه یادآور خانه‌های چند خانواری و باستانی است که در گذشته بیشتر در یزد و کاشان دیده می‌شده است. وسعت خانه اعیانی کیش بسیار زیاد است و همچنین آثاری که از این خانه بدست آمده است به نظر مربوط به دوره ایلخانی است. زیر مجموعه شهر حریره کیش می باشد.

لازم به ذکر است که کاشی‌ های ستاره ‌ای از کالاهای وارداتی در عصر ایلخانی بوده که از کیش به کشورمان ایران وارد می‌ شده است و در ساخت تخت سلیمان و سلطانیه از این نوع کاشی ‌ها بهره می بردند. با تمام این توضیحات می ‌توان گفت این عمارت تاریخی و شگفت انگیز به یکی از اشخاص ثروتمند شهر باستانی حریره در جزیره کیش تعلق داشته است. خانه اعیانی از بخش‌ های گوناگونی همچون آشپزخانه، میهمان خانه، ایوان و محل سکونت بانوان تشکیل شده که دیدن هر بخش از این خانه شما را با یک وجه تاریخی بسیار دور آشنا خواهد کرد و گفته های زیادی از تاریخ را برایتان بازگو می ‌کند که در سفر با تور کیش قطعا ارزش دیدن را دارد.

فرسایش خانه اعیانی

مهم‌ترین خطری که خانه اعیانی را تهدید می‌کند، فرسایش است. متأسفانه این خانه هیچ گاه بازسازی نشده و هیچ گونه تمهیداتی برای نگهداری از آن در نظر نگرفته‌اند. اگر در سراسر ایران خانه‌های دوران ایلخانی را مشاهده کرده باشید متوجه می‌شوید تمام ساختمان نگهداری شده و در طی قرن‌ها صدمه‌ای ندیده است.البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که خانه اعیانی کیش چند صد سال در کنار دریا و در بارندگی‌های شدید دچار ویرانی شده است.

به هر حال امروزه باقیمانده‌های خانه اعیانی، یادگاری از گذشته کمتر شناخته شده کیش می‌باشند. به نسبت ارزش این اثر تاریخی، تجهیزات مناسبی برای نگهداری از آن وجود ندارد. گردشگران می‌توانند آزادانه در این خانه راه بروند. ممکن است برخی گردشگرنما‌های نا آگاه بر دیوارهای خانه راه بروند یا بر آن یادگاری بنویسند. به طور خلاصه باید گفت خانه اعیانی کیش در سال‌های آینده دچار فرسایش شدید‌تر خواهد و شاید چیزی از آن باقی نماند. امیدواریم برای حفاظت از این بنای تاریخی چاره‌ای اندیشیده شود.

نقشه گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *