مسجد نصیر الملک

استفاده از شیشه های رنگارنگ در طراحی داخلی معماری ایرانی و همچنین در کلیساها شایع بوده است. اما شاید استفاده از این زیبایی منحصر به فرد در مساجد کمی شگفت انگیز به نظر برسد.

مسجد نصیرالملک شیراز یکی از معدود مساجد جهان است که طراحی داخلی چشمگیر آن با شیشه های رنگی، این مکان را به یک اثر هنری تحسین برانگیز تبدیل کرده است. نور آفتاب از شیشه‌ های رنگی این مسجد بر روی نقش و نگار دیواره‌ها و طرح‌های روی آن منعکس شده و یا آنکه بر روی فرش کف مسجد می‌تابند. عبور نور خورشید از شیشه‌های رنگی و ترکیب رنگ آن ها باعث شده تا دنیایی از رنگ در مسجد به وجود بیاید.

برای رسیدن به صحن اصلی مسجد نصیرالملک، باید یک دالان ۲۰ متری را پشت سر بگذارید. در دالان مسجد مدتی را نظاره گر طرح های زیبای حکاکی شده روی دیوار آن خواهید شد؛ این نقش ها شما را مسحور خود خواهند کرد. استفاده از کاشی های هفت رنگ و کاشی های گره چینی، زیبایی مسجد نصیرالملک را دوچندان جلوه می دهد.

مسجد نصیرالملک که در شهر شیراز واقع شده، به دوره قاجار تعلق دارد. ساخت این مسجد زیبا توسط دو نفر از بهترین معماران ایرانی، استاد میرزا حسن معمار و میرزا رضای کاشی‌پز شیرازی و با دستور حاج حسن‌علی‌خان، حاکم وقت شیراز و پسر سوم حاج قوام‌الملک شیرازی در سال ۱۲۵۵ آغاز شده است.ساخت این مسجد ۱۲ سال طول کشیده است.

حاج حسن‌علی‌خان در اواخر عمر تصمیم گرفت تا مسجدی از خود در شهر شیراز به یادگار بگذارد و برای همین دستور ساخت مسجد نصیر‌الملک را صادر کرد.

مسجد دارای دو ایوان در قسمت شمال و جنوبی است که درست روبروی هم قرار دارند. این دو ایوان با مقرنس های ظریف و طرح های اسلیمی تزئین شده اند.

زیباترین بخش مسجد نصیرالملک، ایوان مروارید است. این ایوان مسحورکننده که در شبستان شمالی قرار دارد، دارای بیشترین و زیباترین تزئینات مسجد است. استفاده از کاشی‌های تک رنگ فیروزه‌ای و ستون‌های سنگی حجاری شده که با نقش‌های هفت رنگ و با پیچ و تاب خاصی روی دیواره حکاکی شده، باعث شده تا این بخش از مسجد عنوان زیباترین بخش از نظر معماری و طرح‌های به کار رفته را به خودش اختصاص بدهد.

ایوان مروارید، در سال های دور به ایوان “پن کاسه” معروف بود ولی اکنون نام مروارید را به خود گرفته است و دلیل این نامگذاری تورفتگی ایجاد شده در طاق‌های صحن ایوان شمالی است. لازم به ذکر است که به حالت تورفتگی صدف که مروارید درون آن قرار می‌گیرد پن کاسه می گویند.

برای دیدن مسجد رنگ ها باید به محله اسحاق بیک در خیابان لطفعلی خان زند شیراز رفته و از زیبایی وصف نشدنی آن لذت ببرید.

تصاویری که در ادامه مشاهده خواهید کرد توسط رامین رحمانی نژاد گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *