قلعه دختر باکو (برج مایدن)

قلعه دختر باکو (برج مایدن) یا Qiz qalasi در شهر قدیمی یا ایچری شهر کشور آذربایجان قرار دارد. این بنا در قرن ۱۲ میلادی در جنوب شرقی و در قسمتی از حصار شهر قدیمی باکو ساخته شده و یکی از آثارجهانی آذربایجان است که در سال 2000 توسط یونسکو ثبت شده است.، قلعه دختر در باکو یکی از مهمترین نمادهای تاریخی کشور آذربایجان  و مشخصه ی شهر باکو به شمار می رود

بنا به برخی نوشته ها ساخت این بنا در قرنهای ۱۱ و ۱۲ پیش از میلاد بوده و در قرن ۱۲ بازسازی شده است.
در حال حاضر از این بنا به عنوان موزه استفاده میشود و در آن سیر تکاملی شهر باکو را میتوان شاهد بود. از بام این بنای زیبا میتوان تمام کوچه ها و مناره های شهر قدیم را دید و همچنین بر بولوار شهر باکو و قسمتی از ساحل زیبای باکو اشراف دارد.

بحثهای متفاوتی نسبت به انتخاب نام این بنا وجود دارد و روایات مختلفی را برای قلعه دختر تعریف میکنند. بعضیها معتقد هستند که افسانه قلعه دختر مربوط است به دختر شاه باکو که از بام این بنا به پایین پرتاب شده است.(افسانه‌ای بسیار معروف که بر اساس آن یک پادشاه در زمانی دور تصمیم می‌گیرد تا با دختر خویش ازدواج کند! دختر که از تصمیم پدر خود شرمسار شده بود، از پدر خود می‌خواهد برجی بنا کند و به محض تکمیل برج با وی ازدواج خواهد کرد. بعد از تکمیل برج، آن دختر با پرت کردن خود به پایین از بالای آن اقدام به خودکشی کرد.)

در بعضی از منابع هم اشاره به خواهر شاه باکو که به دست برادر خود زندانی شده و هنگام فرار از بام به پایین سقوط میکند.

قلعه دختر ۲۹٫۵ متر ارتفاع و ۱۶٫۵ متر طول دارد و ظرفیت ۲۰۰ نفر را دارد. طول این بنا رو به سوی شرق و به سمت طلوع خورشید متمایل و ورودی آن در جنوب شرقی بنا قرار دارد. ضخامت دیوارهای آن در طبقه اول حدود ۵ متر و در بالاترین طبقه به ۳٫۲ متر و از سنگ ساخته شده است.اگر خود را به بالای قلعه برسانید می توانید چشم اندازی بی نظیر از کوچه پس کوچه های باکو داشته باشید.

نقشه گوگل

درجه هتل:

وضعیت تور:

پیشنهادهای ویژه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *