موزه ادبیات نظامی گنجوی

موزه ادبیات نظامی گنجوی آذربایجان ، در شهر باکو ، در کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است. این بنای عظیم و با شکوه در یکی از معروفترین خیابانهای این شهر یعنی خیابان حاکمیت (Istiglaliyyat Street) قرار گرفته است. نظامی گنجوی ، شاعر و داستان‌سرای ایرانی‌تبار  قرن ششم هجری است  که به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌است. موزه ادبیات نظامی گنجوی  آذربایجان شامل آثاری از این شاعر  و دیگر شاعران مشابه می باشد که از نظر فرهنگی و قدمت بسیار نفیس و کهن می باشند.

سردرب موزه ادبیات نظامی گنجوی با مجموعه  مجسمه هایی از نوابغ ادبی تزیین شده است . این موزه در ابتدا در سال 1947 به نیت بنای یادبودی برای  نظامی گنجوی  ساخته شد. نماد مقبره وی تشکیل شده است از سنگ مرمر ظریفی که  حدود 20 متر ارتفاع دارد و در پشت آن، یک فضای باز با نمایش صحنه هایی از کتاب نظامی و  مجسمه  فلزی وی  وجود دارد. بناهای یاد بود نظامی در شهرهای بسیاری از آذربایجان و همچنین در تبریز (ایران)،مسکو(سنت پترزبورگ)،کیف (اوکراین)،تاشکند(ازبکستان)، و بسیاری از کشورهای دیگر وجود دارد.

نمونه‌های فرهنگی متعلق به قرون وسطی، نقاشی‌ها و مجسمه‌ها نیز دست‌نویسی‌ها و کتاب‌ها در کنار اسناد مختلف در موزه به نمایش گذاشته شده‌است. موزه تاریخ ادبیات آذربایجان واجد ۳۰ تالار نمایشگاهی، ۱۰ شعبهٔ اصلی، ۲ بخش منطقه ای، صندوق علم و غیره … می‌باشد. ریاست موزه بر عهده آکادمیک رفائل حسینف است.

 

نقشه گوگل

درجه هتل:

وضعیت تور:

پیشنهادهای ویژه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *