شروع پروازهای باکو هم زمان با برگزاری مسابقات فرمول 1

سال ۲۰۱۶ سال مهمی برای کشور و مردم آذربایجان خواهد بود . چندی قبل از پایان فصل ۲۰۱۵ شایعاتی مبنی بر برگزاری گرندپری آذربایجان در پیست باکو به گوش میرسید تا بالاخره در اواخرا سال این مهم تصویب شد تا آذربایجان میزبان یک رویداد مهم باشد .از این رو ما امروز به بررسی پیست باکو میپردازیم تا هر چه بیشتر با این پیست تازه ساخت آشنا شویم .

این پیست در شهر باکو آذربایجان واقع شده است و نزدیک بلوار باکو قرار دارد، این پیست توسط هرمان تیلکه طراحی شده و ۲۰ پیچ دارد و قرار است در فصل ۲۰۱۶ میزبان یک گرند پری اروپایی باشد.این پیست مسیری ۶ کیلومتری و پادساعتگرد دارد، مسیر از میدان آزادی باکو شروع شده و از ساختمان دولتی میگذرد و سپس در قسمت غربی به یک منطقه تاریخی میرسد که برج تاریخی در آنجا قرار دارد. بیشترین سرعت در پیست به ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که بین پیچ های ۲۰ و ۱ است، در سمت چپ همین مسیر نیز پیت لین در مقابل ساختمان دولت قرار گرفته است. باریکترین مسیر نیز بین پیچ های ۹ و ۱۰ قرار دارد.

سعی در این بوده است که این پیست یک پیست خاص و تک باشد و اینکه زیبایی های شهر باکو  را بخوبی نمایان سازد.P-20120618-00097_HiRes_JPEG_24bit_RGB-(2)

Formula1_Circuit_Baku.svg

فرمول یک (در زبان انگلیسی: Formula One) که به اختصار «F1» نوشته می‌شود، همچنین به «مسابقات اتومبیل‌رانی جایزه بزرگ» نیز مشهور است. فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA)، سازمان‌دهی ورزش‌های اتومبیل‌رانی و مسابقات اتومبیل‌رانی را برعهده دارد. 

 زمانی که فرانسوی‎ها در سال ۱۹۰۶ اولین گرند پری (جایزه بزرگ) را برگزارکردند، فکرش را نمی‎کردند که به مسابقه بزرگی تبدیل شود. اولین مسابقه ۳۲ خودرو را در برمی‎گرفت که در مسیری به مسافت ۱۰۴ کیلومتر در نزدیکی لمانس برگزار شد و دو روز به طول انجامید. خودروی برنده یک رنو تحت هدایت فرنس سیز مجارستانی بود که سرعت متوسطی برابر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت داشت.از آن شروع ساده، فرمول یک متولد شد و با گذر زمان در این سال‎ها به یکی از پرطرفدارترین ورزش‎های دنیا تبدیل شده است.

Lewis Hamilton (Great Britain) driving the Vodafone McLaren Mercedes car (3) at the 2011 Formula One Australian Grand Prix at the Albert Park Circuit, Melbourne, Australia.
  

   قهرمان‎شدن در رقابت‎های فرمول یک، یعنی شما بهترین بهترین‎ها در بین رانندگان دنیا هستید. اما رسیدن به این قهرمانی و رانندگی در این رقاب به سادگی به‎دست نمی‎آید. راننده‎های امروزی قبل از رانندگی در بهترین مسابقه اتومبیل‎رانی برای سالیان به رقابت می‎پردازند و کسب تجربه می‎کنند.مقصود از لفظ «فرمول» مجموعه‌ای از مقررات و قوانین است که تمامی شرکت‌کنندگان و خودروها باید از آن متابعت کنند. فصل قهرمانی فرمول یک جهان از مجموعه‌ای از مسابقات، که به جایزه بزرگ مشهور است تشکیل شده، که معمولاً در فهرست پیست‌های فرمول یک، و در معدودی موارد در جاده‌های بسته شهری برگزار می‌شود. 

این ورزش میلیونها طرفدار و تعداد بسیار زیادی از اسپانسرها را به خود جذبکرده و قهرمانانی را معرفی میکند که، بهمانند مدال آوران المپیکی هستند. اما چرا؟ به این دلیل که فرمول یک خواسته ما برای رسیدن به نهایت تکنولوژی و لذتبردن را ارضا میکند و میتوان آن را تجربهای از سفرهای پرسرعت قلمداد کرد. فرمول یک به کلاسی از خودروها گفته میشود که تک نفره و به اصطلاح «چرخ-باز» هستند. «چرخ-باز» به خودروهایی گفته میشود که تایرهای خودرو از بدنه جدا و خارج از آن هستند، برخلاف خودروهای معمولی که تایرها زیر سپر قرار گرفتهاند. فرمول ۱ گل سرسبد رقابتهای اتومبیلرانی است و معرفیکننده بهترین رانندهها و پیشرفتهترین ماشینها و تکنولوژیها است.

2008_Canadian_GP_lap_1_turn_2

نتایج تمامی مسابقات جمع بسته می‌شود تا دو فهرست قهرمانان فرمول یک جهان در هر سال، یکی در بخش فهرست رانندگان قهرمان فرمول یک جهان و دیگری در بخش فهرست سازندگان قهرمان فرمول یک جهان مشخص شود. این مسابقات یک رویداد مهم تلویزیونی است که میلیون‌ها نفر از بیش از ۲۰۰ کشور جهان آن را بصورت زنده تماشا می‌کنند. خودروها با سرعتی تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت (حدود ۲۲۰ مایل در ساعت) با هم مسابقه می‌دهند. مقررات این مسابقات شامل شماری محدودیت‌ها و شرایطی است که خودروها باید از آن متابعت کنند. از جمله مواردی که این مقررات به خاطر آن تدوین شده، می‌توان به کنترل ایمنی سرعت‌های فزاینده اشاره کرد. از سال ۲۰۰۶ موتور درونسوز به موتورهای طبیعی V8 دارای (ظرفیت) جابجایی ۴/۲ لیتر است (که حدود ۸۰۰ اسب بخار قدرت و در حدود ۱۹۰۰۰ دور در دقیقه (رم‌پ) تولید می‌کند. عملکرد خودروها تا حدود زیادی به الکترونیک، آیرودینامیک، فنربندی و چرخ‌ها بستگی دارد.مسابقات فرمول یک در طول تاریخ تحولات و تغییرات بسیاری را شاهد بوده‌است. در طول سالهای متوالی موتورهای بسیاری به کار گرفته شده است؛ موتورهای عادی، تقویت‌شده و توربو، که ازstraight-4 تا H۱۶با جابجایی سوخت ۵/۱ تا ۵/۴ لیتر متفاوت است. حداکثر قدرتی که در طول تاریخچه مسابقات به دست آمده ۱۲۰۰ اسب بخار در پیست مسابقات در دهه ۱۹۸۰ بوده‌است.

p-20141223-06595_hires-jpeg-24bit-rgb-1050x700

قاره اروپا دارای طرفداران بسیاری از مسابقات فرمول یک و بازار اصلی آن است. با این وجود، مسابقات جایزه بزرگ در سرتاسر جهان برگزار شده، و با برگزاری مسابقات جدید در بحرین، جمهوری خلق چین، مالزی و ترکیه، کره جنوبی و هند دامنه این مسابقات در حال گسترش است.

مسابقات فرمول یک در مقام گران‌ترین ورزش جهان، دارای تأثیرات اقتصادی چشمگیری است و نزاع‌های مالی و سیاسی آن نیز کاملاً مشهود است. جایگاه و محبوبیت بالای این ورزش آن را تبدیل به یک محیط آشکار تجاری کرده، که این امر منجر به سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری توسط حامیان مالی و تبدیل این سرمایه‌گذاری‌ها به بودجه‌های عظیم برای تیم‌های سازنده فرمول یک شده‌است.دفتر مرکزی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) در شهر کنکورد، پاریس واقع است. این فدراسیون مسئولیت نظارت بر این مسابقات را برعهده دارد. رئیس کنونی این فدراسیون ژان تات است. حقوق تجاری فرمول یک در دارایی‌های گروه فرمول یک، که اکنون مالکیت آن در اختیار آلفا پرما است، سپرده شده‌است. بالاترین رکورد ثبت شده سرعت در مسابقه‌های اتومبیل‌رانی فرمول ۱، ۳۶۹٫۹ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.baku-azerbaijan-european-gp_3324731

 

 

banner-en

جهت رویت تور هوایی باکو اینجا را کلیک کنید

جهت رویت پکیج تور باکو ویژه برگزاری سری  مسابقات فرمول یک اینجا را کلیک کنید

 

 🙂 با ما به رویاها سفر کنید 🙂 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Category: دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *