سوغات کیش چیست؟

کیش

جزیره کیش یکی از گردشگری‌ترین جزیره‌های خلیج فارس ایران است که سالانه بیش از یک میلیون گردشگر از این جزیره بازدید می‌کنند ،پارک‌های ساحلی و تفریحی، سواحل ماسه‌ای و مرجانی، باغ‌ وحش، آکواریوم، باغ پرندگان، دلفیناریوم، شهر زیرزمینی کاریز، کلبه هور، کشتی‌های تفریحی و همچنین کشتی به گل نشسته‌ی یونانی برخی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های زیبا این جزیره است ، همچنین مراکز خرید بسیاری نیز دارد که می‌توان سوغات متنوعی از صنایع دستی، پوشاک و حتی محصولات کشاورزی همچون خرما و مرکبات را از آن‌ها تهیه کرد.با ما همراه باشید تا با چند مورد از سوغات کیش این جزیره زیبا بیشتر آشنا شوید.

این جزیره همچنین امکانات متعددی چون سوارکاری، پیست ۷۰ کیلومتری دوچرخه‌سواری، کارتینگ، غواصی، جت‌اسکی، فلای بورد، پاراسل و اسکی روی آب دارد. کیش که از لحاظ گردشگری به شدت محبوب بوده و مورد توجه واقع شده است، مراکز خرید بسیاری نیز دارد که می‌توان سوغات متنوعی از صنایع دستی، پوشاک و حتی محصولات کشاورزی همچون خرما و مرکبات را از آن‌ها تهیه کرد. با ما همراه باشید تا با چند مورد از سوغات کیش این جزیره زیبا بیشتر آشنا شوید.

انواع ماهی و میگو

شغل سنتی بومیان این منطقه عمدتا ماهیگیری است و غذای دریایی در کیش طرفداران فراوانی دارد. ماهی‌ها و میگوهای منطقه جنوب ایران و به ویژه کیش بسیار مشهور هستند و در خلیج فارس به وفور یافت می‌شوند، یکی از سوغات محبوب این جزیره است. از مشهورترین ماهیان این منطقه می‌توان ماهی تن، سنگسر، ساردین، هامور، سرخو، میش ماهی و مقوا را نام برد. به علت تهیه مستقیم این خوراکی‌های لذیذ، قیمت آن‌ها کمتر و تازه‌تر خواهد بود. میگو با ارزش‌ترین و مهم‌ترین محصول دریای عمان و خلیج فارس است. تا به حال ۱۰ نوع میگو در منطقه خلیج فارس شناسایی شده است که معروف‌ترین آن‌ها لابستر یا شاه میگو است. این نوع میگوی کمیاب در ساحل صخره‌ای  و در کناره ساحل یافت می‌شود و سالانه در حدود ۲۰۰ هزار  عدد از آن صید می‌شود.

قهوه و انواع شکلات

جزیره کیش را با دارا بودن انواع گوناگونی  از فروشگاه های قهوه فروشی و شکلات فروشی مرکز شکلات و قهوه  می‌دانند. هرچند که قهوه و شکلات سوغات محلی و سنتی این منطقه نیست اما به دلیل منطقه آزاد بودن و وجود فروشگاه‌های بسیار می‌توان در این جزیره بهترین و خوشمزه‌ترین آن‌ها را تهیه کرد. انواع قهوه‌ها از جمله قهوه‌ی سبز، اسپرسو، ترک و همچنین محصولات شرکتی و مرتبط با قهوه مانند نسکافه، کاپوچینو، کافی میکس و … در کیش قابل خریداری هستند. کلاسنو، لینت، نوتلا، نستله، نسکوئیک، الیت، اتی، فراگاتا، پیاستن، کاوندیش، تسیر، هلما، ایگل پریمیوم، گیلیان و دیگر برندهای معروف شکلات نیز در این منطقه یافت می‌شود.

خرما و مرکبات

کیش به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و قرارگیری در منطقه‌ای گرمسیری یکی از مناطق کاشت انواع مرکبات و خرما به شمار می‌رود و دارای نخلستان های متعددی برای تولید خرما هست و بهترین نوع خرما در این منطقه کشت می شود. خارک، رطب، خرمای خشک و خرمای معمولی و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آن از جمله چیپس خرما، عسل خرما، شیره‌ی خرما و… هم به وفور در این منطقه عرضه می‌شود.

ادویه و عسل

یکی از معروف ترین محصولات جنوب ایران و کیش ادویه است. یکی از این ادویه‌ها ترکیبی از هل سبز، ساقه زعفران، فلفل سیاه، دارچین، زیره سیاه، بادیان رومی، میخک، جوزبویا، ریشه جوز، زردچوبه، گشنیز، زیره سبز، گرد لیمو، گل محمدی، مرزه، فلفل قرمز، جوز هندی، کاری، تخم گشنیز، زیره سبز، زنجبیل و آویشن است که برای مزه دار کردن غذاهای مختلف از جمله مرغ، ماهی، کتلت و خورش مناسب است. یکی دیگر از سوغات خاص کیش عسل است چراکه طعم عسل جنوب با عسل‌های کوهستان کاملا متفاوت است.

صنایع دستی

کیش همانند سایر جزیره‌های دیگر صنایع دستی متنوعی تهیه شده از پولک، مرجان، صدف، گوش ماهی و بقایای آبزیان در قالب آینه‌ها و جعبه‌های مزین شده، آویزها، زیورآلات، و مجسمه‌های ترکیبی دارد. از دیگر صنایع دستی این منطقه که هنر و فرهنگ این جزیره را به خوبی نشان می‌دهد می‌توان به گلیم سوزنی، محصولات دستی سبد و حصیر، کوزه‌های سفالی و پارچه‌های گلابتون دوزی اشاره کرد.

حنا

حنا بندان در کیش و به طور کلی شهر های جنوبی بسیار رایج است. نقش حنا  یکی از هنرهای محبوب بومیان جزیره کیش است که برای گردشگران نقش‌های متنوعی را بر روی دست رسم می‌کنند. با توجه به مصرف زیاد حنا در این منطقه حناهای آماده و نیمه آماده‌ی مرغوب برای خرید شخصی و حتی برای خرید سوغات به وفور دیده می‌شود.

پوشاک

به دلیل اینکه کیش منطقه آزاد است، واردات پوشاک باکیفیت و متنوع بسیاری انجام می‌شود. همچنین تعداد مراکز خرید و فروشگاه‌ها و تنوع محصولات و قیمت‌ها، باعث می‌شود که بسیاری از افراد، لباس را به عنوان سوغات سفر انتخاب کنند. حتی اگر به دنبال پوشاک برند هستید، در این جزیره می‌توانید فروشگاه‌های مختلفی که پوشاک برند عرضه می‌کنند، پیدا کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از جاذبه های گردشگری در سراسر جهان و اطلاع از تور های گردشگری داخلی(تور کیش،مشهد و ….) و تور های خارجی (تور باکو ، ترکیه ، تایلند ، دبی و …) با ما در آیسان پرواز همراه باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *