باکو آذربایجان بستر بیشترین گل‌فشان‌های متمرکز دنیا!- گل فشان باکو درمان بیماری های پوستی

گلفشان-های-باکو

یکی از بدیع‌ترین و تماشایی‌ترین نقاط آذربایجان پارک ملی قُبوستان است که پیرامونش پر از گِل‌فشان است. باکو آذربایجان بیشترین گل‌فشان‌های متمرکز دنیا را دارد. بیش از ۳۰۰ عدد از این چشمه‌های گلی در سراسر این کشور موجودند. گل فشان های باکو به‌هیچ‌وجه آتشفشانی نیستند و در شکل‌ها و اندازه‌ها مختلفی به وجود می‌آیند. این گل‌فشان‌ها برای حمام گل و مصارف درمانی به کار می‌روند.

معروف ترین گلفشان ها

گل فشان باکو در ۱۰ کیلومتری پارک ملی قبوستان واقع شده است. این گل فشان‌ها ساختاری کاملا منحصربه‌فرد دارند، به گونه‌ای که ارتفاع آن‌ها مانند دیگر گل فشان‌ها نیست و در مرتفع‌ترین حالت به ۲ متر می‌رسند. البته باید اشاره کنیم بزرگ‌ترین این گل‌فشان‌ها (۱۰۰۰ متر ارتفاع) هم در این کشور واقع شده است. تقریبا هر بیست سال یکبار در قبوستان گل فشانی فوارن کرده و شعله هایی که به صدها متر می رسند ایجاد کرده و چندین تن گل و لای نیز به محیط پیرامون خود پرا کنده می کند.  حباب‌هایی که از این گل‌ فشان‌ها بیرون می‌زند، معمولا سردتر از تصورتان خواهد بود. گفته می‌شود گل این گل‌فشان‌ها برای پوست صورت و دلایل دارویی کاربرد زیادی دارد.

همچنین گل فشان لوکباتان در آذربایجان یکی از جاذبه های اکوتوریسمی و شگفت انگیز این کشور می باشد که گاها با عنوان مخروط گلی لوکباتان هم شناخته می شود. این گل فشان در شبه جزیره آبشرون نزدیک روستای لوکباتان در منطقه قاراباغ باکو قرار دارد. گل فشانی که گردشگران زیادی را هم برای تماشای شگفتی های زمین شناسی و هم بهره مندی از خواص درمانی آن راهی آذربایجان می کند. نکته جالب توجه درباره این گل فشان اینکه این جاذبه از سال 1998 در لیست نامزدهای میراث جهانی یونسکو (UNESCO) به ثبت رسیده است.

«پیلپیلی گارداگ» (Pilpili Gardag) شگفت‌انگیزترین گل‌فشان منطقه است که سطح صاف و صیقلی گل‌های آن زیر آفتاب برق می‌زد. حباب‌های خاکستری‌رنگ بسیار بزرگی پشت‌سرهم ایجاد می‌شوند و سپس با صدایی خوشایند می‌ترکند.

نامگذاری آذربایجان و ارتباط آن با گلفشان های باکو

پیدایش آیین زرتشت در آذربایجان در 600 سال قیل از میلاد، ارتباط نزدیکی با این پدیده زمین شناسی دارد ( از آنجایی که در آیین کهن زرتشتی آتش امری مقدس شمرده می‌شود، مردم منطقه بر این باور هستند که رابطه‌ای تنگاتنگ با این پدیده دارد ). همچنین نام آذربایجان نیز که به معنی سرزمین آتش ابدی است نیز الهام گرفته از این پدیده های آتشین می باشد.

برخی از گازهایی که از این منطقه‌ نفت‌خیر نشت می‌کند، مانند کوه‌های همیشه‌سوزان «یانار داغ» (Yanar Dag) به‌طور دا‌ئم در حال سوختن است.

خواص گلفشان ها

هنگام فوران گل‌فشان، گازهایی آزاد می‌شود که ۸۰ درصد آنها گاز متان است. اما دی‌اکسید کربن و هیدروژن و نیتروژن هم هستند. گل‌فشان‌‌ها عمقی بین ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر دارند و دربارهٔ فرآیندهای زیرلایه‌ای زمین اطلاعات ارزشمندی به دست می‌دهند، و ازاین‌رو برای زمین‌شناسان نوعی ابزار اکتشافی رایگان به‌شمار می‌روند.

سابینا می‌گوید گِلی که از این جا بیرون می‌آید بیش از ۹۰ نوع ماده معدنی دارد، یعنی انواع املاح و عناصر شیمیایی و ارگانیک در آن هست.

برخلاف آتشفشان‌های معمولی، هیچ‌گونه گدازه‌ای در گل فشان های باکو وجود ندارد. حتی گلی که از دهانه خارج می‌شود، داغ نیست. درجه‌ حرارت گل‌ها معمولا حدود ۲۲ تا ۲۳ درجه‌ سانتی‌گراد است و این دمای مطبوع، برخی از گل‌فشان‌ها را برای استحمام مناسب می‌کند. گل حاصل از آن‌ها برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. همچنین، روماتیسم و برخی از بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی را نیز می‌توان با این گل‌ها درمان کرد.

آدرس و مسیر دسترسی به کوه گل افشان قبوستان

کوه گل افشان قبوستان در چند کیلومتری قبوستان قرار دارد که در این منطقه بر روی تپه مرتفع حدود ۲۰ چشمه گل افشان کوچک و بزرگ که از آنها گل به بیرون فوران می کنند و باعث تشکیل شکل ماهوری می شود وجود دارد.

قبوستان در ۶۰ کیلومتری جنوب باکو در کنار اتوبان اصلی قرار گرفته است. بعد از رسیدن به قبوستان برای پیدا کردن مسیر به گل افشان های قبوستان حتما از محلیان مسیر آن رو پرس و جو کنید و نقطه ای را که قرار است به آن برسید رو کاملا متوجه شید که کجاست تا در طول مسیر همواره به آن سمت حرکت کنید. بعد از ورود به این مسیر باید جاده خاکی حدود هفت٬ هشت کیلومتری رو طی کنید که در این راه با کلی مسیر فرعی در فرعی روبرو خواهید شد. سعی کنید که در مسیر لوله های نفتی حرکت کنید.

برای بازدید از گل‌فشان‌های باکو حتما کفش پیاده‌روی مناسب داشته باشید. برای محافظت در برابر نور خورشید از کلاه، عینک و ضدآفتاب استفاده کنید. برای اینکه هنگام بارش باران غافلگیر نشوید، بارانی مسافرتی یا چتر همراهتان باشد. بطری آب، تنقلات و میان‌وعده از دیگر وسایل ضروری در این سفر هستند. از آنجا که این گل‌فشان‌ها گدازه ندارند و به‌ندرت فوران می‌کنند، به‌راحتی می‌توانید به آن‌ها نزدیک شوید.

در صورت احتمال بارش باران از رفتن به این منطقه با خودرو خودداری کنید چون احتمال گیر افتادن ماشین در این مسیر خاکی که دارای خاک های سست و لغزنده است خیلی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از جاذبه های گردشگری در سراسر جهان و اطلاع از تور های گردشگری داخلی(تور کیش،مشهد و ….) و تور های خارجی (تور باکو ، ترکیه ، تایلند ، دبی و …) با ما در آیسان پرواز همراه باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *