دلیل نام گذاری شهر ممنوعه – پکن – چین

شهر ممنوعه نام منطقه ای در پکن، پایتخت چین است که به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری چین به حساب می آید. این شهر در واقع مجموعه ای از قصرهای دیدنی است که روزگاری محل زندگی امپراطورهای سلسله های مختلف چین بوده است.این مجموعه کاخ سلطنتی از سلسله های مینگ و چینگ (1368-1912) در پکن، چین است.این حوزه در نوع خود یک شهر کوچک است. شهر ممنوعه با 961 متر طول و 753 متر عرض، از بیش از 90 مجموعه کاخ شامل 98 ساختمان تشکیل شده و توسط خندقی به عرض 52 متر احاطه شده است

به عنوان یکی از پنج کاخ ​​مهم در جهان، تالارها و دیوارهای بزرگ با افتخار جوهره و اوج معماری سنتی چین را به نمایش می‌گذارند که برای پایتخت بزرگترین کشور جهان مناسب است.

چند حقیقت جالب در مورد شهر ممنوعه

  • شهر ممنوعه بزرگترین کاخ امپراتوری جهان است که سه برابر بزرگتر از کاخ لوور فرانسه است.
  • دارای برخی از بزرگترین و بهترین سازه های چوبی باستانی در جهان است.
  • ساخت شهر ممنوعه 14 سال به طول انجامید (از 1406 تا 1420) و توسط بیش از 1000000 کارگر از جمله بیش از 100000 صنعتگر ساخته شد.
  • این کاخ به مدت 492 سال (1420-1912) کاخ امپراتوری چین بود و خانه 24 امپراتور – 14 امپراتور از سلسله مینگ و 10 امپراتور از سلسله چینگ بود.
  • موزه قصر در شهر ممنوعه یکی از بزرگترین موزه های فرهنگی جهان است که سالانه میزبان 14 میلیون بازدید کننده است.
  • در شهر ممنوعه ساختمان هابه سبک اروپایی و عربی ساخته شده ،در صحن بیرونی درختی وجود ندارد زیرا امپراتوران فکر می کردند که آنها شکوه جو را تحت الشعاع قرار می دهند یا آنها را مختل می کنند ، همچنین  پرندگان نمی توانند روی سقف های کاخ فرود بیایند، زیرا سقف ها طراحی خاصی دارند تا تمیزی و شکوه شهر ممنوعه را حفظ کنند.
  • قصرهای سرد: کاخ هایی که در آن صیغه ها یا شاهزادگانی که مرتکب اشتباه می شدند و لطف امپراتور را از دست می دادند، «کاخ های سرد» نامیده می شدند.
  • افسانه ها حاکی از آن است که شهر ممنوعه به گونه ای طراحی شده است که 9999,5 اتاق داشته باشد. برای جلوگیری از ناراحتی خدای بهشت ​​(که اعتقاد بر این بود که 10000 اتاق در کاخ بهشتی خود دارد) نصف اتاق کم است.
    کاخ های با جایگاه بالاتر در شهر ممنوعه دارای الگوهای پیچیده تری از درها و پنجره ها بودند.
  • روال امپراتورها در شهر ممنوعه بسیار منظم بود. معمولا ساعت 4 صبح از خواب بیدار می شدند و ساعت 8 شب می خوابیدند.

چرا به آن شهر ممنوعه می گویند؟

به این دلیل شهر ممنوعه نامگذاری شد که دسترسی به این منطقه برای اکثر افراد قلمرو ممنوع بود. کارگزاران دولتی و حتی خانواده امپراتوری فقط اجازه دسترسی محدود داشتند. امپراطور به تنهایی می توانست به دلخواه وارد هر بخش شود. این محوطه 178 هکتاری در سال 1987 به دلیل اهمیت آن به عنوان مرکز قدرت چین برای پنج قرن و همچنین به دلیل معماری بی‌نظیر و نقش فعلی آن به عنوان موزه کاخ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

تاریخچه ساخت شهر

ساخت شهر ممنوعه نتیجه کودتای مفتضحانه ای بود که توسط زو دی، چهارمین پسر بنیانگذار سلسله مینگ، ژو یوانژانگ طراحی شد و او را به امپراتور چنگزو (لقب رسمی او) در سال 1402 تبدیل کرد. به منظور استحکام. امپراتور چنگزو با قدرت خود، پایتخت و همچنین ارتش خود را از نانجینگ در جنوب شرقی چین به پکن منتقل کرد و شروع به ساختن قلب جدید امپراتوری، شهر ممنوعه کرد.

معماری شهر

زندگی عمومی و خصوصی

حوزه های عمومی و داخلی به وضوح در شهر ممنوعه تقسیم شده اند. نیمه جنوبی، یا حیاط بیرونی، شامل ترکیبات کاخ دیدنی در مقیاس فراانسانی است. این بارگاه بیرونی متعلق به حوزه امور دولتی بود و تنها مردان به فضاهای آن دسترسی داشتند. این شامل تالارهای پذیرایی رسمی امپراتور، مکان هایی برای مراسم مذهبی و مراسم دولتی و همچنین دروازه مریدین (Wumen) واقع در انتهای جنوبی محور مرکزی است که به عنوان ورودی اصلی عمل می کرد.

فضاهای کلیدی

فضاهای کلیدی در شهر ممنوعه در امتداد یک محور مرکزی توزیع شده اند که زمین را به دو نیم می کند. از بالا، این مجموعه شکلی را تشکیل می‌دهد که با نظم کیهانی ایده‌آل در ایدئولوژی کنفوسیوس مطابقت دارد و به نقطه مرکزی بین شمال، جنوب، شرق و غرب اشاره دارد. در این نقطه مرکزی، تالار عالی هارمونی قرار دارد که جایگاه اصلی امپراتوری، معروف به تخت اژدها را در خود جای داده است. با قرار دادن آن در مرکز شهر ممنوعه، امپراتور به طور نمادین به مرکز جهان تبدیل شد.

معماری کلی مجموعه

معماری این مجموعه دیواری کاملاً به شیوه سنتی ژئومانتیک چینی فنگ شویی پایبند است. جهت شهر ممنوعه، و برای این موضوع تمام پکن، از یک خط شمال به جنوب پیروی می کند. در داخل محوطه، تمام ساختمان‌های مهم، به‌ویژه ساختمان‌هایی که در امتداد محور اصلی قرار دارند، برای احترام به خورشید رو به جنوب هستند. ساختمان‌ها و فضاهای تشریفاتی بین آنها به گونه‌ای چیده شده‌اند که حسی از قدرت بزرگ امپراتوری را منتقل کنند و در عین حال بی‌اهمیت بودن فرد را تقویت کنند. این غرور معماری تا ریزترین جزئیات نشان داده می شود – اهمیت نسبی یک ساختمان را می توان نه تنها از روی ارتفاع یا عرض آن، بلکه بر اساس سبک سقف آن و تعداد مجسمه هایی که بر روی برجستگی های سقف قرار گرفته اند، قضاوت کرد.

مکان های دیدنی شهر ممنوعه

دیدنی‌های قابل توجه‌تر می‌توان به دروازه وو (مریدین)، تالار هماهنگی عالی (تایهدیان) و باغ امپراتوری (یوهوایوان) اشاره کرد. دروازه وو ورودی رسمی جنوبی و باشکوه شهر ممنوعه است. بال های کمکی آن، که در کنار ورودی قرار دارند، مانند پنجه های جلویی یک شیر نگهبان یا ابوالهول کشیده شده اند. این دروازه همچنین یکی از بلندترین ساختمان‌های مجموعه است ، یکی از وظایف اصلی آن این بود که به عنوان پس زمینه ای برای ظواهر و اعلامیه های امپراتوری عمل کند.

آن سوی دروازه حیاط بزرگی قرار دارد که از طریق آن رودخانه طلایی (رودخانه آب طلایی) در یک کمان کمانی شکل می گذرد. رودخانه توسط پنج پل مرمری سفید موازی عبور می کند که به دروازه عالی هارمونی (Taihemen) منتهی می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از جاذبه های گردشگری در سراسر جهان و اطلاع از تور های گردشگری داخلی(تور کیش،مشهد و ….) و تور های خارجی (تور باکو ، ترکیه ، تایلند ، دبی و …) با ما در آیسان پرواز همراه باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *